marți, 22 februarie 2011

Despre Ka în Kars în Kar-ul lui Orhan Pamuk


Ieri mă gândeam că „stea” e un cuvânt uzat, ce nu mai spune nimic nimănui. „Stea a muzicii autohtone”, „stea de cartier”. Uzat e şi diminutivul „steluţă”. Când spui Steluţa, nu te mai gândeşti la o mică stea, ci la o jiţâcă sau chiar la o vacă.

Nu acelaşi lucru e însă şi cu „zăpadă”. Zăpadă e încă un cuvânt proaspăt şi poate avea multe sensuri şi conotaţii.  În argou poate însemna „curat” – adică fără substanţe în sânge, sau poate însemna aceleaşi „substanţe” ce urmează a fi trase pe nas.

Citind Zăpada lui Orhan Pamuk, am avut impresia că nu exista un loc mai bun pentru desfăşurarea acţiunii – decât Kars, un oraş din Turcia pe unde „au trecut” şi ruşii, şi armenii, şi grecii (ca să nu ajung până la bizantini) – dar în care au rămas turcii şi curzii. Oraşul este blocat din cauza zăpezii şi poetul Ka, un turc refugiat în Germania, asistă la un teatru politic, dar şi religios. Asistă până intră şi el în joc.

Ka scrie aici o carte de poezie – după mulţi ani în care n-a avut inspiraţie. Simte că poezia vine la el ca fulgii de zăpadă, că nu depune nici un efort pentru a scrie. El încearcă doar să înţeleagă ceea ce-i vine de sus. Când înţelege - este asasinat, în oraşul german în care s-a întors după teatrul-circ de la Kars.

Nu încerc să fac o analiză a cărţii – ar fi prea multe de scris. Mă gândesc doar la cuvântul „zăpadă”. Deşi a aşternut Karsul în zăpadă – Pamuk scrie/spune multe lucruri pe care turcii au „evitat” să le amintească. Pamuk scrie despre bisericile creştine din Turcia, despre holocaustul armenilor. Multor turci nu le-a plăcut asta. Aşa a fost chemat la răspundere, apoi i s-a dat Nobelul. Pentru literatură. Însă toată lumea ştie că fără procesele începute în Turcia – Pamuk nu ar fi luat Nobelul.

Turcia e o ţară misterioasă – şi nu m-am lămurit deloc când am vizitat-o. Din contra, am rămas şi mai în ceaţă. E o zăpadă groasă peste ea şi doar scriitori ca Pamuk ne arată câte-un detaliu ascuns. În turcă cuvântul zăpadă e „kar”. 

Vă recomand romanul Kar al lui Pamuk, un roman despre poetul Ka în Kars. Fiecare are câtre ceva de descoperit, despre ce fel de zăpadă e vorba. Lectură plăcută!

4 comentarii:

Anonim spunea...

este cartea in vanyare prin Chisinau?

vklvsk spunea...

habar n-am. sper să fie

vklvsk spunea...

adică în mod normal ar trebui să fie...

Artă Lirică spunea...

http://arta-lirica.blogspot.com Am si eu un blog de poezii.